Přinášíme rozhovor s tvůrkyní našeho maskota Wingyho.
Dobrý den Báro,
na úvod Vás poprosím o krátké představení své osoby.
Jsem ilustrátorka a grafička, zaměřuji se hlavně na ilustraci cestopisů a průvodců. Obecně se
kolem tohohle tématu točím, spolupracuji s cestovateli a cestovkami, ať už jako ilustrátor, tak i
průvodce. Nicméně toho dělám mnohem víc.
Ve svém civilním životě se věnujete grafice, máte za sebou několik výstav a sedm ilustrací
knih. Kde se ve Vás vzala láska ke grafice a kdy jste poznala, že máte k tomuto určité
nadání?
Moji rodiče to prý viděli hned, jak jsem vzala do ruky tužku a vedli mě k tomu dál přes různé
výtvarné kroužky až po školu. Já jsem za to ráda protože mě samotnou to moc bavilo i když jsem
úplně nevěřila, že se tím dá živit. Člověk musí být hodně trpělivý ale jde to.
Pojem grafika má sám o sobě hodně velký rozptyl byla bych nerada, aby si to lidé pletli se
samotnou ilustrací. Ale pravdou zůstává, že grafika může být kreativní i hodně technická záleží na
tom na co se zaměřuje.
Pokud se bavíme o ilustraci knihy, jak dlouhý časový úsek je k tomu potřeba? Můžeme
znát nějakou knihu, která prošla Vaší tvorbou?
Na to se mě ptá hodně lidí, ale je těžké na to odpovědět, záleží o jakou knihu jde kolik ilustrací
má jestli jsou černobílé nebo jednobarevné a kolik detailu by si autor přál. Ale v průběhu
společně s dalšími lidmi, kteří na knize pracují, pracuji cca půl roku.
Zatím největší knihu, kterou jsem ilustroval v plné barvě i parádě byla a bude Mexikopedie, kniha
o Mexiku od Evy Kubátové. Píšu bude, protože společně připravujeme další díly. Mexiko má tak
bohatou kulturu, že se nedá nacpat do jedné knihy. Druhý díl bude mít ještě větší šmrnc,
protože jsem stihla mezitím Mexiko díky autorce navštívit.
Když Vás Jirka Friedecký oslovil s prosbou o vytvoření maskota florbalovému klubu, co
Vás jako první napadlo?
To je super! To chci dělat!
Byla to pro Vás výzva? Přeci jen se věnujete ilustraci cestopisů a průvodců.
Mě to připomnělo, jak jsem dělala k animovaným filmům character design a hrozně mě to bavilo,
kreslit postavu ze všech stran se všemožnými emocemi a v různých kostýmech. Nějakým
způsobem to výzva byla, nikdy jsem takhle dopodrobna postavu nekreslila k tomu a s anatomií
florbalového míčku, několikrát jsem se zamýšlela nad perspektivou a fyziologií tak speciálního
maskota. Určitě bych si to zkusila znovu!
Jak vlastně taková tvorba maskota probíhala a co pro Vás bylo při tvorbě nejdůležitější?
Asi jeho sportovní duch. Jelikož florbal aktivně nehraji projížděla jsem internetem, abych nasála
jeho atmosféru. Chtěla jsem se vžít do člověka nebo dítěte, který hraje florbal profesionálně
nebo jako koníček, takže jsem nějakou dobu vstřebávala informace a nechala se inspirovat.
Vypsala jsem si několik prvků, které symbolizují tento sport a zaměřila se i na to pro koho je
maskot určen a na základě toho jsem vytvořila několik návrhů.
Pokud bychom měli zkusit odhadnout počet hodin, kolik taková tvorba zabere, o jak
velkém kvantu hodin se bavíme?
Mám počítat jen čas kreslení nebo i hledání informací a obrázků? Na to se těžko odpovídá, ale asi
bych to shrnula cca do dvou měsíců práce.
A poslední otázka – klasické nebo moderní umění?
To je hodně těžká otázka. Já mám ráda obrazy, které mě neruší a strhávají pozornost, abych je
mohla mít doma a cítila se tam jako doma. Takže klidně konkrétní i abstraktní obrazy, oboje má
svoje kvality, účel i způsob, kterým se vyvíjely. Ale za mě to zatím nebude dramatické baroko ani
psychedelický surrealismus, na to se ráda podívám v galerii. Přeci jen obrazy tu jsou, protože nám
předávají určité emoce a každý z nás je vnímáme jinak podle toho jací jsme.